واژینیسموس

مقاربت دردناک

واژینیسموس

مقاربت دردناک

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس شرایط سفت شدن غیرارادی واژن در زمان نزدیکی است. سفت شدن در واقع به دلیل انقباض غیرارادی ماهیچه های دربرگیرنده ی واژن است. در این شرایط زن مستقیما هیچ گونه کنترل و اراده ای بر منقبض شدن این ماهیچه ها نداشته و این عمل واکنش غیرارادی واژن است. گاهی حتی زن آگاهی ندارد که این واکنش ماهیچه هاست که سبب سفتی شده یا مانع دخول می گردد.

در برخی موارد، سفت شدن واژن سبب سوزش، درد و یا تیرکشیدن در هنگام نزدیکی می شود. در موارد دیگر، دخول ممکن است مشکل یا کاملا غیرممکن شود. واژینیسموس یکی از اصلی ترین دلایل باکره ماندن در متاهلین است. سفت شدن ممکن است چنان محدودیتی ایجاد کند که دهانه واژن کاملا بسته شود به صورتی که مرد قادر نشود آلت خود را وارد نماید. درد واژن با قطع تلاش برای نزدیکی کاملا از بین رفته و معمولا نزدیکی  به دلیل درد یا ناراحتی نافرجام به اتمام می رسد.


سفت شدن غیرارادی واژن . در شکل سمت چپ اثرات واژینیسموس با سفت شدن ماهیچه های کف لگن و سفت شدن واژن متعاقب آن نمایش داده شده است. در شکل راست کف لگن ریلکس بوده و نزدیکی بدون درد امکان پذیر است.



انواع واژینیسموس

به طور کلی دو نوع واژینیسموس وجود دارد. نوع اولیه و نوع ثانویه

هنگامی که زنی به دلیل اسپاسم ماهیچه در هیچ زمانی نتوانسته نزدیکی بدون درد داشته باشد این شرایط را واژینیسموس اولیه می گویند. زنانی که به این نوع واژینیسموس مبتلا هستند قادر به استفاده از تامپون و یا انجام معاینات لگنی نیستند. در این شرایط اغلب زوج ها به دلیل ‎واژینیسموس اولیه باکره باقی می مانند. {علانم واژینیسموس اولیه}

واژینیسموس همچنین ممکن است علیرغم سالها نزدیکی بدون درد و لذت بخش، بعدها در طول زندگی زناشویی ایجاد شود. این شرایط که به واژینیسموس ثانویه موسوم است معمولا به دلیل به وجود آمدن یک شرایط پزشکی خاص، زخم یا ضربه خوردن، به دنیا آمدن بچه، جراحی یا تغییری در زندگی ایجاد می شود. {دلایل ایجاد واژینیسموس ثانویه}



اشکال مثالهایی از واژینیسموس را نشان می دهند. در شرایط ‎واژینیسموس، هنگامی که مرد به زن نزدیک می شود، ماهیچه های کف لگن (ماهیچه هایی که در شکل به رنگ سیاه تیره هستند) به طور غیرارادی ورودی واژن را سفت کرده سبب می شوند که نزدیکی به دلیل درد امکان پذیر نشده و یا با سوزش، ناراحتی و درد توام باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد